Langkau ke kandungan
Gunakan kekunci anak panah atas dan bawah untuk menavigasi cadangan.
Langkau ke kandungan bantuan utama

Apa patut saya buat jika ada orang meminta saya membayar di luar tapak web Airbnb?

Jangan hantar wang kepada mereka, dan beritahu kami. Kami tidak akan meminta anda membayar apa-apa di luar tapak web kami, melalui e-mel, atau melalui penempah pihak ketiga.

Kadang-kadang anda mungkin perlu membayar cukai tempatan kepada hos anda, tetapi bayaran ini hanya boleh dilakukan melalui Airbnb, dan biasanya ini akan dimasukkan ke dalam kos tempahan. Ketahui lebih lanjut

Jika anda tidak membayar tempahan melalui Airbnb (contohnya pindahan kawat atau pindahan bank), anda mungkin telah membayar tempahan palsu. Untuk mendapatkan bantuan, beritahu kami dengan serta-merta.

Jika anda tidak pasti, anda boleh semak jika tempahan anda ditempah melalui Airbnb.

Laporkan permintaan bayaran di luar tapak

Jika hos Airbnb di tapak web Airbnb meminta anda membayar di luar tapak atau melalui syarikat lain, laporkan kepada kami.

Anda tidak akan menerima invois kertas atau PDF daripada hos atau Airbnb meminta bayaran. Jika hos menggunakan mana-mana istilah ini, laporkan mereka: Western Union, MoneyGram, cek juruwang, kiriman wang, Liberty Reserve.

Untuk melaporkan mesej

  1. Pergi ke Mesej anda di airbnb.com dan klik perbualan yang mengandungi mesej yang mencurigakan
  2. Di dalam mesej, klik ikon Bendera
  3. Pilih sebab anda membuat laporan tentang orang ini, kemudian klikSeterusnya
  4. Jika anda mahu menyekat semua komunikasi dengan orang ini, klik Ya, sekat sekarang

Untuk melaporkan e-mel

Jika anda menerima e-mel daripada sesiapa pun (termasuk automated@airbnb.com atau sebarang alamat e-mel namapengguna@airbnb.com) meminta anda membayar atau menerima bayaran di luar tapak web, beritahu kami dengan segera.

Jenis-jenis penipuan

Jangan sekali-kali berkongsi alamat e-mel anda sebelum tempahan diterima atau memindahkan dana di luar sistem Airbnb, dan sentiasa teliti e-mel yang mendakwa daripada Airbnb.

Contoh-contoh penipuan yang lazim:

  • Komplot Bayaran Pendahuluan: Seseorang menawarkan untuk membayar atau memberi kepada anda sesuatu jika anda membayar melalui perkhidmatan di luar Airbnb.
  • Penipuan Phishing: Apabila seseorang menghantar e-mel atau pautan yang kelihatan seolah-olah daripada Airbnb atau tapak web lain yang boleh dipercayai. Mesej-mesej ini sebenarnya muslihat supaya anda memberikan maklumat sulit seperti kata laluan atau alamat e-mel lain. Mesej phishing mungkin mengandungi malware, perisian berniat jahat yang akan mencuri akses kepada komputer anda untuk mengumpul maklumat peribadi anda, termasuk kata laluan.
  • Penipuan Pengembaraan: Seseorang menawarkan anda harga yang menarik jika anda membayar atau menghantar deposit menggunakan pindahan kawat. Selepas menerima wang anda, mereka tidak memberikan tempahan yang mereka iklankan.
  • Penipuan Terlebih Bayar: Seseorang menawarkan untuk membayar kepada hos lebih banyak daripada harga tempahan, dan kemudian meminta hos memberikan mereka wang untuk menampung perbezaannya.
  • Penipuan tempahan pihak ketiga: Seseorang menawarkan untuk menempah dan membayar penyenaraian Airbnb melalui tapak web atau perkhidmatan pihak ketiga mereka, biasanya mendakwa mereka mempunyai kupon atau diskaun Airbnb. Tempahan ini biasanya dibayar menggunakan kad kredit yang dicuri.

Perhatian: Sebarang tempahan yang dibuat di luar Airbnb melanggar Syarat Perkhidmatan kami. Jika kami dapat mengenal pasti bahawa tempahan dibuat melalui perkhidmatan pihak ketiga, kami boleh membatalkan tempahan dan menyahaktifkan akaun orang yang membuat tempahan dan juga tetamu.