Langkau ke kandungan
    Kemudi ke hadapan untuk mengakses hasil yang dicadangkan
    Maklumat terkini tentang COVID-19
    Untuk melihat pilihan pembatalan dan bayaran balik, pilih tempahan daripada halaman Perjalanan. Polisi keadaan peringan kami hanya terpakai untuk tempahan tertentu. Jika tarikh daftar masuk anda selepas 15 September, semak semula di sini pada 15 Ogos 2020 untuk maklumat terkini.

    Apa patut saya buat jika ada orang meminta saya membayar di luar tapak web Airbnb?

    Jika anda telah membayar untuk tempahan anda di luar Airbnb (cth: pindahan kawat atau bank), anda mungkin telah membayar untuk tempahan palsu. Untuk mendapatkan bantuan, beritahu kami serta-merta.

    Jika anda tidak pasti, anda boleh menyemak sama ada tempahan anda ditempah melalui Airbnb.

    Sesetengah yuran dibayar secara peribadi

    Biasanya, keseluruhan kos tempahan akan dibayar semasa menempah melalui laman web Airbnb. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa keadaan di mana anda akan membayar caj lain secara peribadi:

    • Yuran tambahan: Beberapa jenis tempat, seperti hotel, mengenakan yuran tambahan untuk menggunakan kemudahan mereka. Ini termasuk yuran resort, deposit keselamatan, dan yuran pembersihan. Yuran ini akan disenaraikan dalam pecahan harga anda sebelum anda menempah, dan dikutip semasa daftar masuk atau dalam tempoh 48 jam selepas daftar keluar.
    • Cukai penghunian tempatan:Ini biasanya disertakan dalam kos tempahan pada masa tempahan dibuat, tetapi di sesetengah kawasan hos diwajibkan dari segi undang-undang untuk mengutipnya secara peribadi. Kami meminta hos memaklumkan tetamu tentang caj tambahan ini sebelum mereka menempah. Ketahui lebih lanjut mengenai cara cukai berfungsi untuk tetamu.

    Laporkan permohonan bayaran di luar laman web

    Jika hos Airbnb di laman web meminta anda membayar di luar laman web atau melalui syarikat lain, laporkannya kepada kami.

    Anda tidak akan menerima invois kertas atau PDF daripada hos atau daripada Airbnb yang meminta bayaran daripada anda. Jika hos menggunakan mana-mana terma ini, laporkannya: Western Union, MoneyGram, cek juruwang, pesanan wang, Liberty Reserve.

    Untuk melaporkan mesej

    1. Pergi ke Mesej anda di airbnb.com dan klik perbualan yang mengandungi mesej yang mencurigakan
    2. Di dalam mesej, klik ikon Bendera
    3. Pilih sebab anda membuat laporan tentang orang ini, kemudian klikSeterusnya
    4. Jika anda mahu menyekat semua komunikasi dengan orang ini, klik Ya, sekat sekarang

    Untuk melaporkan e-mel

    Jika anda menerima e-mel daripada sesiapa pun (termasuk automated@airbnb.com atau sebarang alamat e-mel namapengguna@airbnb.com) meminta anda membayar atau menerima bayaran di luar tapak web, beritahu kami dengan segera.

    Jenis-jenis penipuan

    Jangan sekali-kali berkongsi alamat e-mel anda sebelum tempahan diterima atau memindahkan dana di luar sistem Airbnb, dan sentiasa teliti e-mel yang mendakwa daripada Airbnb.

    Contoh-contoh penipuan yang lazim:

    • Komplot Bayaran Pendahuluan: Seseorang menawarkan untuk membayar atau memberi kepada anda sesuatu jika anda membayar melalui perkhidmatan di luar Airbnb.
    • Penipuan Phishing: Apabila seseorang menghantar e-mel atau pautan yang kelihatan seolah-olah daripada Airbnb atau tapak web lain yang boleh dipercayai. Mesej-mesej ini sebenarnya muslihat supaya anda memberikan maklumat sulit seperti kata laluan atau alamat e-mel lain. Mesej phishing mungkin mengandungi malware, perisian berniat jahat yang akan mencuri akses kepada komputer anda untuk mengumpul maklumat peribadi anda, termasuk kata laluan.
    • Penipuan Pengembaraan: Seseorang menawarkan anda harga yang menarik jika anda membayar atau menghantar deposit menggunakan pindahan kawat. Selepas menerima wang anda, mereka tidak memberikan tempahan yang mereka iklankan.
    • Penipuan Terlebih Bayar: Seseorang menawarkan untuk membayar kepada hos lebih banyak daripada harga tempahan, dan kemudian meminta hos memberikan mereka wang untuk menampung perbezaannya.
    • Penipuan tempahan pihak ketiga: Seseorang menawarkan untuk menempah dan membayar penyenaraian Airbnb melalui tapak web atau perkhidmatan pihak ketiga mereka, biasanya mendakwa mereka mempunyai kupon atau diskaun Airbnb. Tempahan ini biasanya dibayar menggunakan kad kredit yang dicuri.

    Perhatian: Sebarang tempahan yang dibuat di luar Airbnb melanggar Syarat Perkhidmatan kami. Jika kami dapat mengenal pasti bahawa tempahan dibuat melalui perkhidmatan pihak ketiga, kami boleh membatalkan tempahan dan menyahaktifkan akaun orang yang membuat tempahan dan juga tetamu.

    Artikel berkaitan
    Adakah anda mendapat bantuan yang anda perlukan?