Kali terakhir dikemas kini: 30 Jun 2025
Insurans liabiliti Pengalaman & Perkhidmatan ialah satu komponen utama AirCover untuk Hos, iaitu perlindungan menyeluruh untuk Hos Airbnb. Program insurans liabiliti Pengalaman & Perkhidmatan (“program ELI”) menginsuranskan Hos Pengalaman dan Perkhidmatan, di negara-negara tertentu, untuk liabiliti undang-undang mereka atas kecederaan anggota badan atau kerosakan harta benda kepada tetamu atau orang lain yang disebabkan oleh peristiwa yang berlaku semasa penyertaan tetamu dalam Pengalaman atau Perkhidmatan Airbnb, tertakluk kepada terma, syarat dan pengecualian insurans liabiliti Pengalaman & Perkhidmatan.
Program ELI hanya menginsuranskan Hos Pengalaman dan Perkhidmatan untuk liabiliti mereka kepada orang lain, jadi kecederaan kepada Hos Pengalaman, Hos Perkhidmatan, atau kerosakan atau kerugian kepada penginapan mereka sendiri, tidak dilindungi. Tiada kos tambahan kepada hos untuk mereka diinsuranskan di bawah program ELI.
Airbnb mewajibkan semua Hos Pengalaman dan Perkhidmatan mempunyai insurans liabiliti utama yang sesuai untuk perniagaan anda. Berdasarkan jenis Pengalaman atau Perkhidmatan yang anda ingin menjadi hos, anda mungkin dikehendaki untuk memberikan bukti lesen dan/atau insurans sebagai sebahagian daripada proses penyerahan.
Insurans liabiliti yang diselenggarakan oleh Hos Pengalaman dan Perkhidmatan adalah sumber perlindungan utama semasa menganjurkan Pengalaman atau menyediakan Perkhidmatan. Program ELI umumnya menyediakan insurans liabiliti berlebihan atau kontinjen kepada Hos Pengalaman dan Perkhidmatan. Jika insurans Hos Pengalaman atau Perkhidmatan digunakan untuk tuntutan, program ELI adalah lebihan. Apabila program ELI berlebihan, ia hanya akan membayar ganti rugi yang dilindungi bagi pihak hos selepas insurans mereka habis. Program ELI juga boleh terpakai sebagai kontinjen. Insurans kontingen bermakna Program ELI akan terpakai sebagai perlindungan utama sekiranya insurans lain Hos Pengalaman atau Perkhidmatan tidak terpakai kepada tuntutan tersebut. Hos atau penasihat insurans mereka perlu menyemak terma dan syarat polisi insurans mereka sendiri.
Untuk sebahagian kecil Pengalaman, program ELI tidak terpakai dan jika ini berlaku, hos mungkin mahu mempertimbangkan sama ada mereka perlu mengambil insurans liabiliti mereka sendiri untuk pengalaman ini.
Ringkasan program ELI ini tidak mengandungi terma, syarat dan pengecualian penuh. Di Amerika Syarikat, dalam keadaan tertentu, program ELI ditaja jamin oleh penanggung insurans yang tidak dihantar dan mungkin tidak tertakluk kepada undang-undang dan peraturan insurans negeri anda dan tidak dilindungi oleh dana jaminan insolvensi.
Program ELI kini dilanjutkan kepada Hos Pengalaman dan Perkhidmatan di seluruh dunia, kecuali untuk bidang kuasa yang tertakluk kepada undang-undang sekatan yang berkenaan. Dalam kebanyakan bidang kuasa, program ELI menyediakan insurans melalui polisi yang dikeluarkan oleh Zurich Insurance Company Ltd., salah satu pembekal insurans terbesar di dunia. Dalam sesetengah bidang kuasa, di mana polisi yang dikeluarkan secara tempatan dikehendaki oleh undang-undang atau peraturan tempatan, perlindungan boleh diberikan oleh syarikat rakan kongsi Zurich Insurance Company Ltd..
Program ELI menyediakan insurans melalui polisi yang dikeluarkan oleh syarikat insurans yang berbeza di Jepun dan diletakkan oleh Airbnb UK Services Limited di United Kingdom, wakil yang dilantik bagi Aon UK Limited seperti yang dinyatakan sepenuhnya seperti berikut:
Had dan terma perlindungan yang berbeza mungkin terpakai bergantung pada bidang kuasa.
Tempoh semasa program ELI berkuat kuasa sehingga sekurang-kurangnya 30 Jun 2026.
Hos yang menyenaraikan Pengalaman atau Perkhidmatan di Platform Airbnb diinsuranskan di bawah program ELI semasa tempoh Pengalaman atau Perkhidmatan, melainkan Pengalaman atau Perkhidmatan tidak dilindungi oleh program ELI. Jika berkenaan, program ELI melindungi Hos Pengalaman dan Perkhidmatan untuk insiden yang mengakibatkan liabiliti undang-undang hos yang disebabkan oleh kecederaan anggota badan atau tuntutan kerosakan harta benda yang timbul daripada penyertaan tetamu dalam Pengalaman atau Perkhidmatan Airbnb. Insiden ini juga mesti berlaku semasa Tempoh Pengalaman atau Perkhidmatan Airbnb dan telah diatur menggunakan Platform Airbnb.
Program ELI akan terpakai secara kontinjen atau lebihan kepada Pengalaman dan Perkhidmatan yang melibatkan kenderaan air dan kereta. Hos Pengalaman dan Perkhidmatan yang menggunakan kereta peribadi yang berkaitan dengan Pengalaman atau Perkhidmatan mereka mungkin tidak dilindungi di bawah polisi auto peribadi mereka. Hos perlu berunding dengan penasihat insurans mereka untuk menentukan sama ada perlindungan mereka mencukupi.
Program ELI tidak terpakai kepada Pengalaman berikut yang berlangsung di Amerika Syarikat:
Perlindungan terpakai kepada Pengalaman yang dinyatakan di atas yang berlaku di luar Amerika Syarikat, dengan pengecualian ski heli dan lompat bungee, yang tidak dilindungi tanpa mengira di mana ia berlaku.
Sehingga USD1,000,000 bagi setiap Tetamu bagi setiap Tempoh Pengalaman & Tempoh Perkhidmatan.
Program ELI tidak termasuk perlindungan:
Sila hantar borang pengambilan insurans liabiliti dengan segera jika anda menyedari sebarang kecederaan anggota badan atau kerosakan harta benda yang mungkin tertakluk kepada perlindungan di bawah program ELI. Selepas borang pengambilan dilengkapkan, pelaras tuntutan pihak ketiga yang dilantik oleh syarikat insurans akan menghubungi anda untuk membincangkan tuntutan dan mengumpul maklumat. Pelaras ini kemudiannya akan mengendalikan tuntutan mengikut terma program ELI dan undang-undang dan peraturan yang berkenaan di bidang kuasa yang berkenaan.
Sila layari laman web ini untuk meminta bukti insurans atau jika anda ada soalan mengenai perlindungan yang tersedia di bawah program ini.
Di United Kingdom, jika anda atau orang lain yang diinsuranskan di bawah polisi ini ingin mengemukakan aduan, anda boleh berbuat demikian dengan menghubungi alamat di bawah, dan ahli pasukan akan memastikan aduan anda dirujuk kepada orang yang sesuai:
Salinan prosedur pengendalian aduan kami tersedia atas permintaan.
Jika aduan anda tidak diselesaikan, anda mungkin berhak untuk merujuknya kepada Perkhidmatan Ombudsman Kewangan. Lawati laman web ini untuk maklumat lanjut atau hubungi mereka di: The Financial Ombudsman Service, Exchange Tower, London, E14 9SR, telefon 0800 023 4567.
Jika anda berpangkalan di Kesatuan Eropah, anda boleh mendaftarkan aduan anda di Platform Penyelesaian Pertikaian Dalam Talian (ODR) di sini.