Cadangan akan ditunjukkan selepas menaip dalam input carian. Gunakan anak panah atas dan bawah untuk menyemak. Gunakan enter untuk memilih. Jika pemilihan adalah frasa, frasa itu akan dimasukkan ke carian. Jika cadangan adalah pautan, penyemak imbas akan menavigasi ke halaman tersebut.
Cadangan akan ditunjukkan selepas menaip dalam input carian. Gunakan anak panah atas dan bawah untuk menyemak. Gunakan enter untuk memilih. Jika pemilihan adalah frasa, frasa itu akan dimasukkan ke carian. Jika cadangan adalah pautan, penyemak imbas akan menavigasi ke halaman tersebut.

Dapatkan ulasan 5 bintang pertama anda

Ketahui bagaimana penarafan dan ulasan berfungsi di Airbnb.
Oleh Airbnb pada 17 Sep 2025

Penarafan dan ulasan disiarkan pada penyenaraian anda dan membantu tetamu memutuskan sama ada perkhidmatan anda sesuai untuk mereka. Maklum balas tetamu yang positif akan membantu anda membina jenama anda di Airbnb dan boleh menghasilkan lebih banyak tempahan dan pendapatan yang lebih tinggi

Memahami bagaimana ulasan berfungsi

Tetamu diberi gesaan untuk menulis ulasan sebaik sahaja perkhidmatan selesai. Maklum balas mereka membantu anda memberikan perkhidmatan berkualiti tertinggi. Mereka diminta untuk memberikan:

  • Penarafan keseluruhan. Tetamu memberi penarafan kepada perkhidmatan anda pada skala 1 hingga 5 bintang. Purata penarafan keseluruhan anda akan muncul pada penyenaraian anda, dalam hasil carian dan pada profil anda.
  • Penarafan terperinci. Tetamu memberi maklum balas yang lebih khusus dengan memberi penarafan untuk hospitaliti, kebolehpercayaan dan nilai. Jika anda menyediakan perkhidmatan di ruang perniagaan anda atau awam, seperti penggayaan rambut di salun anda atau sesi yoga di pantai, mereka juga akan diminta untuk memberi penarafan untuk lokasi tersebut.
  • Ulasan umum. Ini akan muncul pada profil anda dan di bahagian ulasan penyenaraian anda. Jika anda menjawab ulasan umum, jawapan anda akan muncul di bawahnya.
  • Nota kepada hos. Nota mereka hanya boleh dilihat oleh anda dan Airbnb. Bersama dengan ulasan, nota boleh membantu Airbnb menambah baik hasil carian dan mengenal pasti penginapan yang digemari tetamu.

Setelah anda mendapat 10 ulasan pertama, anda akan membuka cerapan tentang maklum balas tetamu. Gunakan menu untuk mengakses bahagian pandangan pada aplikasi Airbnb.

Menumpukan pada kualiti

Alat pengehosan Airbnb boleh membantu anda melangkaui jangkaan tetamu.

Berikan perkhidmatan hebat. Fikirkan cara untuk memperibadikan tawaran anda untuk membantu tetamu berasa dihargai dan dialu-alukan.

  • Berkomunikasi dengan tetamu dalam tab Mesej untuk bertanya tentang kesukaan tetamu, menjawab soalan dan mencipta tawaran tersuai.
  • Gunakan jawapan segera untuk menyesuaikan dan menghantar mesej alu-aluan selepas tempahan serta nota susulan selepas perkhidmatan.
  • Sertakan sentuhan tambahan yang menjadikan tawaran anda terasa lebih istimewa.

Pastikan semuanya berjalan lancar. Tunjukkan bahawa anda boleh diharapkan dengan membuat persediaan, menetapkan jangkaan yang jelas dan membalas mesej tetamu dengan segera sebelum dan selepas setiap perkhidmatan.

  • Sediakan sebarang bekalan lebih awal dan jika anda perlu menyambut tetamu, pertimbangkan laluan anda supaya tiba tepat pada masa. Gunakan kalendar Airbnb anda untuk menjadualkan masa antara tempahan bagi perjalanan dan kerja persediaan.
  • Jadualkan mesej untuk dihantar pada masa tertentu, seperti sehari sebelum perkhidmatan supaya tetamu anda tahu apa yang boleh dijangkakan.
  • Hidupkan pemberitahuan dalam aplikasi Airbnb dan dalam tetapan peranti anda untuk kekal peka terhadap mesej.
  • Jika anda menyediakan perkhidmatan di rumah orang lain, pastikan anda meninggalkan ruang tersebut seperti asal.

Berikan nilai hebat. Harga yang kompetitif ialah faktor penting apabila bercakap tentang nilai. Anda boleh menetapkan harga anda atau menambah diskaun dalam tab Penyenaraian.

  • Tambah sekurang-kurangnya 3 penawaran pada harga yang berbeza untuk memberi lebih banyak pilihan kepada tetamu dan membantu mencapai sasaran pendapatan anda. Amalan terbaik adalah menyediakan tawaran pada harga asas, standard dan premium.
  • Pertimbangkan untuk bermula pada harga yang sedikit lebih rendah dan nilai semula selepas anda membina reputasi anda di Airbnb dengan penarafan dan ulasan yang kukuh.
  • Tambah diskaun masa terhad, tempahan awal dan diskaun kumpulan besar untuk membantu menarik tetamu.
  • Layari Airbnb dan platform lain untuk mencari perkhidmatan yang serupa dengan anda bagi membandingkan harga setempat supaya berdaya saing.

Selain tip hospitaliti ini, sentiasa ingat Peraturan Asas Hos dan Polisi Keselamatan Hos Airbnb. Ia menggariskan jangkaan asas untuk menyediakan perkhidmatan yang selamat dan berkualiti tinggi.

Semua hos, gambar dan butiran penyenaraian mesti memenuhi piawaian dan syarat Perkhidmatan Airbnb.

Maklumat yang terkandung dalam artikel ini mungkin telah berubah sejak penerbitan.

Airbnb
17 Sep 2025
Adakah ini membantu?