Amalan inklusif untuk membantu setiap tetamu berasa dialu-alukan
Menjadi hos di Airbnb bermakna membuka ruang anda kepada orang ramai dari seluruh dunia dan keterangkuman merupakan asas menjadi hos.
Kunci untuk menjadi hos yang berjaya adalah memahami cara membantu menjadikan orang ramai daripada semua latar belakang berasa selesa seperti berada di rumah sendiri. Sebagai sebuah komuniti, kami komited untuk mengalu-alukan setiap tetamu—tanpa mengira bangsa, agama, negara asal, etnik, ketidakupayaan, jantina, identiti jantina, orientasi seksual atau umur—dengan rasa hormat dan tanpa prejudis atau bias.
Hospitaliti inklusif merupakan bahagian yang penting untuk menjadi hos yang berjaya. Ini bermakna:
Menerima dan mengalu-alukan semua tetamu daripada semua latar belakang
Menyediakan pengalaman yang saksama dan memenuhi keperluan tetamu
Membina hubungan menerusi perbezaan dan persamaan
Mengamalkan minda terbuka dan kesediaan untuk bertanya soalan bagi mengetahui apa yang mungkin diperlukan oleh tetamu untuk penginapan mereka
Airbnb telah mengumpulkan pandangan daripada hos, tetamu dan pakar, jadi anda boleh menggabungkan amalan inklusif ke dalam rutin anda sebagai hos dan memberikan hospitaliti yang mesra kepada setiap tetamu. Daripada menyediakan penyenaraian anda hingga memberikan ulasan, tindakan yang disyorkan ini boleh membantu mengurangkan bias tersirat dan membolehkan jalinan hubungan.
Pratempahan: Mencipta penyenaraian inklusif
Dengan menjadikannya jelas bahawa anda mengalu-alukan orang ramai daripada semua latar belakang, anda boleh membantu tetamu daripada komuniti terpinggir dari segi sejarah berasa selesa dan digalakkan untuk menempah penginapan anda. Menerusi maklum balas tetamu, kami mendapati bahawa golongan daripada komuniti ini khususnya mencari isyarat penerimaan dalam penyenaraian sebelum membuat tempahan.
Berikut ialah beberapa perkara yang anda boleh lakukan untuk menunjukkan bahawa anda seorang hos inklusif:
Pastikan ia jelas dalam beberapa ayat pertama keterangan penyenaraian anda bahawa anda mengalu-alukan orang ramai daripada semua latar belakang (contoh di bawah).
Terangkan dengan tepat ciri kemudahan akses penginapan anda dan kemas kini gambar anda.
Tambah kata ganti nama anda (contoh: beliau, dia, mereka) ke profil anda. Ia adalah cara untuk menunjukkan bagaimana anda ingin dipanggil, dan ia memberi isyarat bahawa anda juga mengambil berat tentang menggunakan kata ganti nama pilihan tetamu anda.
Hidupkan Tempahan Segera untuk membolehkan tetamu menempah penyenaraian anda tanpa kelulusan awal. Ini juga menandakan bahawa anda bersedia menjadi hos kepada sesiapa sahaja yang sesuai dengan kriteria tempahan anda.
Menawarkan kelulusan awal dan galakan kepada tetamu yang menghubungi anda sebelum membuat tempahan. Kami telah mengetahui bahawa tetamu kadang-kadang menghubungi hos sebelum membuat tempahan untuk menentukan sama ada mereka akan diterima dan dialu-alukan.
Sebelum menolak permohonan tempahan tetamu, fikirkan alasan anda dengan teliti. Mampukah anda untuk menjelaskannya secara bersemuka kepada tetamu anda?
Anda boleh cuba menyesuaikan penyataan inklusif yang hos lain gunakan dalam penyenaraian mereka. Kami telah berbincang dengan ahli Lembaga Penasihat Hos untuk mendapatkan contoh-contoh ini:
Peter dari San Francisco menulis: “Kediaman saya adalah ruang selamat untuk orang ramai daripada semua kumpulan minoriti dan terpinggir. Saya mengalu-alukan tetamu daripada semua bangsa, kepercayaan, jantina dan orientasi seksual.”
“Gambar kedua dalam penyenaraian saya menunjukkan monumen yang tertulis, ‘Anda diterima,’” kata Shinya dari Osaka, Jepun. Shinya juga menyertakan gambar yang menyatakan, “Saya menghormati kepelbagaian dan penerimaan,” sebagai pernyataan niat. Anda juga boleh menulis ini dalam kapsyen.
Sebelum ketibaan: Memastikan setiap tetamu berasa diterima
Setelah ruang anda ditempah, hantar mesej yang mesra dan mengalu-alukan kepada tetamu anda. Menunjukkan empati—dan tidak membuat andaian—memberi kesan yang hebat.
Peribadikan mesej alu-aluan anda dengan maklumat daripada profil tetamu anda. Ini boleh termasuk soalan tentang minat mereka, kampung halaman dan hobi.
Gunakan bahasa neutral jantina dan orientasi apabila merujuk tetamu anda. Sebaiknya elakkan daripada membuat andaian mengenai jantina atau status hubungan seseorang.
Jika tetamu bertanya tentang keperluan kemudahan akses, pastikan anda menjawab soalan mereka dan bertanya apa lagi yang mereka mungkin perlukan.
Jika anda memerlukan inspirasi, cuba lihat mesej hos lain kepada tetamu. Berikut adalah dua contoh:
Michael dari Falcarragh, Ireland, berkata dia mengutamakan mewujudkan hubungan baik yang mesra terlebih dahulu. “Saya sentiasa berterima kasih kepada tetamu kerana memohon untuk menginap di penyenaraian kami,” katanya. “Kemudian saya nyatakan bahawa saya akan menghubungi mereka sebelum perjalanan mereka, memberi ucapan selamat, dan [beritahu mereka] jika ada apa-apa yang mereka perlukan, jangan teragak-agak untuk menghubungi saya.”
Susan dari Denver menulis: “Rumah kami ialah rumah anda. Selesakan diri anda. Anggap ia seperti rumah sendiri. Jika anda ada idea untuk menambah baik pengalaman tetamu kami, sila beritahu kami.”
Selepas daftar masuk: Memastikan tetamu selesa
Tetamu—terutamanya mereka daripada komuniti terpinggir dari segi sejarah—telah berkongsi bahawa perkara ini boleh membuatkan mereka berasa lebih dialu-alukan:
- Dayakan daftar masuk layan diri jika anda boleh melakukannya, tetapi tanya tetamu anda jika mereka lebih suka daftar masuk secara bersemuka.
- Jangan melawat tetamu tanpa keperluan. Sebaliknya, berikan mereka privasi dan jelaskan bahawa anda tersedia (secara peribadi atau maya) jika mereka memerlukan anda.
Selepas mendaftar keluar: Mengulas tetamu secara objektif
Ulasan adalah asas komuniti Airbnb yang dipercayai. Memberikan ulasan tentang tetamu anda merupakan peluang untuk menunjukkan penghargaan anda dan memberikan maklum balas berguna.
Gunakan standard yang sama untuk menilai setiap tetamu.
Jadi hos kepada tetamu yang baru menyertai Airbnb jika boleh, dan beri ulasan tentang mereka selepas penginapan mereka. Ulasan sangat membantu tetamu untuk tempahan akan datang.
Galakkan tetamu untuk memberikan ulasan. Kami telah mengetahui bahawa pengembara daripada komuniti terpinggir dari segi sejarah sering membaca ulasan sebelum membuat tempahan untuk mengetahui sama ada tetamu lain seperti mereka berasa dialu-alukan.
Pastikan anda mengikuti amalan inklusif ini, terutamanya jika anda baru menjadi hos. Ingat bahawa perkara yang paling penting dalam menyambut semua tetamu adalah bertanya soalan tentang keperluan tetamu anda dan memastikan talian komunikasi sentiasa terbuka.
Anda boleh membuka pintu keterangkuman dengan hanya bertanya kepada tetamu anda, Apa yang anda perlukan untuk berasa selesa dan dialu-alukan di ruang saya? Dan, mudah-mudahan, dengan berbuat demikian, anda akan memudahkan tetamu anda untuk membuka pintu anda dalam kehidupan sebenar dan menikmati pengalaman yang hebat menginap di kediaman anda.