Cadangan akan ditunjukkan selepas menaip dalam input carian. Gunakan anak panah atas dan bawah untuk menyemak. Gunakan enter untuk memilih. Jika pemilihan adalah frasa, frasa itu akan dimasukkan ke carian. Jika cadangan adalah pautan, penyemak imbas akan menavigasi ke halaman tersebut.
Cadangan akan ditunjukkan selepas menaip dalam input carian. Gunakan anak panah atas dan bawah untuk menyemak. Gunakan enter untuk memilih. Jika pemilihan adalah frasa, frasa itu akan dimasukkan ke carian. Jika cadangan adalah pautan, penyemak imbas akan menavigasi ke halaman tersebut.

3 cara untuk menarik lebih ramai tetamu

Semak ketersediaan, harga dan kawasan perkhidmatan anda.
Oleh Airbnb pada 22 Sep 2025

Menawarkan lebih fleksibiliti membantu penyenaraian anda muncul dalam lebih banyak hasil carian. Tarik seramai mungkin tetamu dengan memperluaskan kawasan perkhidmatan anda dan menyediakan pelbagai harga dan waktu perniagaan.

Menguruskan ketersediaan anda

Pastikan anda menambah semua masa yang anda boleh menjadi hos. Apabila mengedit ketersediaan anda, tambah waktu perniagaan dan pilih tetingkap ketersediaan. Tetamu hanya boleh mencari perkhidmatan yang mempunyai kedua-duanya.

Dalam tab Penyenaraian:

  • Tetapkan waktu perniagaan. Waktu perniagaan anda ialah masa tetamu boleh melihat anda tersedia dan menempah perkhidmatan anda. Anda boleh menambah waktu yang sama untuk setiap penawaran atau waktu yang berbeza untuk setiap satu. Pertimbangkan waktu puncak—contohnya, waktu paling popular mungkin pada waktu pagi untuk jurulatih peribadi dan petang untuk cef persendirian.
  • Masukkan tetingkap ketersediaan. Pilih sama ada tetamu boleh menempah 3, 6, 9, 12 atau 24 bulan ke hadapan. Anda boleh mempelbagaikan ini untuk setiap penawaran.

Dalam kalendar anda:

  • Perhalusi ketersediaan anda. Anda boleh menambah waktu di luar waktu perniagaan biasa anda dan menyekat masa yang anda tidak boleh bekerja. Sebarang masa yang disekat terpakai kepada semua penawaran.
  • Segerakkan kalendar. Sambungkan kalendar Airbnb dan Google Calendar anda. Semua acara pada Google Calendar anda akan menyekat masa tersebut pada kalendar Airbnb anda.

Setelah selesai, pratonton penyenaraian anda untuk mengesahkan ketersediaan anda dan melihat apa yang tetamu lihat.

Pergi ke tab Penyenaraian untuk mengedit waktu perniagaan dan tetingkap ketersediaan anda.

Penentuan harga secara kompetitif

Anda disarankan untuk menyediakan sekurang-kurangnya 3 penawaran pada harga penyertaan, standard dan premium untuk kekal kompetitif dan menarik lebih ramai tetamu. Pelbagai harga boleh membawa kepada pendapatan yang lebih tinggi dan lebih banyak ulasan. Contohnya, tetamu biasanya ingin membayar USD52 hingga USD95 untuk sajian 3 hidangan, USD54 hingga USD96 untuk rawatan spa atau USD46 hingga USD75 untuk sesi fotografi.*

  • Sertakan penawaran penyertaan. Tetamu melihat penawaran anda yang paling murah dalam hasil carian. Penawaran penyertaan boleh membantu menarik tetamu baharu dan menjana minat terhadap penawaran anda yang lain.
  • Sediakan tawaran tersuai. Hantar tawaran tersuai dengan permohonan pembayaran dalam tab Mesej sebelum tetamu menempah. Contohnya, jika anda menawarkan latihan peribadi, tetamu mungkin bertanya sama ada anda boleh mengadakan senaman pada awal pagi atau mengembara di luar kawasan perkhidmatan anda.
  • Sesuaikan dengan pindaan. Anda juga boleh menghantar pindaan harga dalam tab Mesej selepas tetamu menempah. Contohnya, tetamu mungkin mahu menyesuaikan penawaran mereka dengan menambah rias hujung kuku gaya Perancis kepada manikur mereka atau bahan tertentu kepada hidangan mereka.
  • Tambah harga minimum. Jika anda telah memutuskan untuk mengenakan harga bagi setiap tetamu, anda boleh menetapkan harga minimum bagi setiap tempahan. Ini boleh membantu untuk perkhidmatan yang biasanya melibatkan kumpulan, seperti katering atau sajian sedia dimakan. Contohnya, jika tetamu ingin menempah penawaran USD50 untuk 2 tetamu dan minimum anda ialah USD120, mereka perlu membayar USD120 untuk menempah.
  • Tawarkan tawaran. Anda boleh menambah diskaun masa terhad, diskaun tempah awal dan diskaun kumpulan besar untuk membantu menarik tetamu membuat tempahan. Apabila anda memberikan diskaun, tetamu akan melihat harga asal anda dipaparkan dengan coretan garisan dalam carian dan pada penyenaraian anda.
Anda boleh memilih untuk mencipta tawaran tersuai jika tetamu mempunyai permintaan khas.

Memperluaskan kawasan perkhidmatan anda

Semak semula sama ada anda akan mengembara ke tempat tetamu, tetamu akan datang kepada anda, atau kedua-duanya. Jika tetamu datang kepada anda, perlu diingat bahawa mereka hanya akan menemui anda jika mereka mencari perkhidmatan yang berdekatan dengan lokasi anda.

Jika anda mengembara ke tempat tetamu:

  • Pertimbangkan kawasan perkhidmatan anda. Untuk muncul dalam lebih banyak hasil carian, pastikan anda telah menambah semua bandar, kejiranan atau poskod yang anda boleh lakukan ke kawasan perkhidmatan anda.
  • Perhatikan sebarang fleksibiliti. Dalam keterangan penyenaraian anda, anda boleh menyebut kawasan yang anda sanggup pergi sekali-sekala, atau bahawa tetamu boleh menghubungi anda jika mereka berada di luar kawasan perkhidmatan anda.

Jika tetamu datang kepada anda:

  • Sahkan alamat anda. Tetamu yang melihat penyenaraian anda akan melihat jarak dan masa perjalanan ke lokasi anda.
  • Sertakan nama perniagaan anda. Ini akan membantu tetamu menemui anda apabila mereka tiba.
  • Tambah gambar profesional. Sama ada anda menjadi hos di spa, gimnasium, salon atau di tempat lain, gambar lokasi anda menunjukkan kualiti perkhidmatan anda dan membantu tetamu menemui anda.

*Berdasarkan tinjauan dalam talian pada bulan Mac 2025 terhadap lebih 700 tetamu Airbnb dan bakal penempah kali pertama di AS.

Pengalaman pengguna mungkin berbeza-beza mengikut lokasi. Maklumat yang terkandung dalam artikel ini mungkin telah berubah sejak penerbitan.

Airbnb
22 Sep 2025
Adakah ini membantu?