Langkau ke kandungan
    Kemudi ke hadapan untuk mengakses hasil yang dicadangkan
    Maklumat terkini tentang COVID-19
    Untuk mencari pilihan pembatalan dan bayaran balik, pergi ke papan pemuka anda.Tempahan yang layak di bawah polisi keadaan peringan kami boleh dibatalkan sebelum mendaftar masuk tanpa penalti atau memberi kesan kepada status Superhost anda.

    Maklumat umum mengenai menjadi hos penginapan

    Kami menggalakkan hos mempertimbangkan dengan teliti tanggungjawab mereka. Menjadi hos menawarkan pengalaman berharga, tetapi ia juga menuntut komitmen yang tinggi. Selain daripada Standard Hospitaliti, berikut ialah beberapa cara yang membolehkan anda menjadi hos yang bertanggungjawab. *

    Keselamatan

    Apa yang boleh saya lakukan untuk menjadikan ruang saya selamat untuk tetamu?

    Prosedur Kecemasan

    Maklumat Hubungan:

    Nyatakan nombor kecemasan tempatan dan hospital terdekat. Berikan nombor hubungan kecemasan yang jelas untuk diri anda, serta orang sandaran, untuk rujukan mudah tetamu. Jelaskan juga cara anda boleh dihubungi jika tetamu mempunyai soalan atau terdapat isu yang timbul.

    Bekalan:

    Sediakan kit pertolongan cemas yang boleh didapati dengan mudah.

    Pencegahan Kebakaran:

    Pastikan anda mempunyai penggera asap dan pengesan karbon monoksida yang berfungsi, dan kediaman anda memenuhi garis panduan keselamatan kerajaan bagi kawasan anda (contohnya, Kod Bangunan Antarabangsa). Pastikan anda menyediakan alat pemadam api yang berfungsi dan menyempurnakan penyelenggaraan yang perlu.

    Laluan Keluar:

    Pastikan anda mempunyai laluan keluar kecemasan yang ditandakan dengan jelas, dan tampalkan peta di kediaman anda.

    Kurangkan Bahaya

    Privasi:

    Sentiasa ambil berat privasi tetamu anda. Maklumkan sepenuhnya jika terdapat kamera keselamatan atau peralatan pengawasan lain di atau sekitar penyenaraian anda. Pastikan anda sedar tentang dan mematuhi undang-undang persekutuan, negeri, dan tempatan yang berkenaan.

    Penghunian:

    Tetapkan had penghunian yang selamat - kerajaan tempatan anda mungkin mempunyai garis panduan.

    Akses:

    Periksa seluruh kediaman anda untuk mengenal pasti jika ada kawasan yang tetamu boleh tersadung atau jatuh, buang atau tandakan bahaya dengan jelas. Simpan wayar yang terdedah. Pastikan tangga selamat dan mempunyai pemegang. Keluarkan atau kunci objek yang mungkin berbahaya kepada tetamu anda.

    Kalis Kanak-kanak:

    Pastikan kediaman anda selamat untuk kanak-kanak, atau maklumkan kepada tetamu tentang kemungkinan bahaya.

    Iklim:

    Pastikan kediaman anda diudarakan dengan baik dan alat kawalan suhu ditandakan dengan jelas dan berfungsi. Pastikan tetamu jelas tentang cara menggunakan pemanas dengan selamat.

    Jiran

    Bagaimanakah caranya untuk mengelakkan masalah dengan jiran saya?

    Peraturan Bangunan:

    Pastikan anda menyampaikan peraturan kawasan umum bangunan kepada tetamu anda. Anda mungkin mahu maklumkan jiran-jiran anda bahawa anda akan menerima tetamu, dan ingatkan tetamu untuk tidak mengganggu jiran anda (cth., jangan ketuk pintu atau bunyikan loceng mereka untuk membenarkan anda masuk).

    Merokok:

    Jika anda tidak membenarkan tetamu merokok, kami cadangkan anda tampal tanda untuk mengingatkan tetamu. Jika merokok dibenarkan, pastikan anda menyediakan bekas abu di kawasan yang ditetapkan.

    Parkir:

    Pastikan anda menyampaikan peraturan parkir untuk bangunan dan kawasan kejiranan anda kepada tetamu.

    Bunyi bising:

    Ingatkan tetamu untuk tidak membuat bising. Pertimbangkan jika anda mahu membenarkan bayi, haiwan kesayangan, atau parti. Buat dasar mengenai tetamu yang ingin menjemput orang lain masuk, dan pastikan tetamu anda jelas tentang 'dasar parti' anda.

    Haiwan Peliharaan:

    Jika anda membenarkan haiwan peliharaan, pastikan tetamu dimaklumkan tentang perkara tertentu seperti taman setempat dan adat tempatan (contohnya, membersihkan najis anjing anda). Buat pelan sandaran sebagai persediaan sekiranya haiwan peliharaan tetamu mengganggu jiran (seperti nombor telefon hotel haiwan kesayangan yang berhampiran).

    Peraturan Penginapan:

    Untuk mengelakkan kejutan, anda mungkin mahu memasukkan maklumat yang dinyatakan di atas ke dalam Peraturan Penginapan anda dalam profil penyenaraian Airbnb.

    Kebenaran

    Siapakah yang saya harus maklumkan bahawa saya menjadi hos di Airbnb?

    Kontrak:

    Semak peraturan HOA atau Lembaga Ko-Op untuk memastikan tiada larangan terhadap subsewa--atau apa-apa sekatan lain berkenaan menjadi hos. Baca perjanjian pajakan anda dan semak dengan tuan rumah anda jika berkenaan. Anda boleh mempertimbangkan untuk menambahkan lampiran pada kontrak anda yang menangani perkara yang membimbangkan pihak-pihak ini dan menggariskan tanggungjawab dan liabiliti semua pihak.

    Rakan serumah:

    Sekiranya anda mempunyai rakan serumah, anda mungkin perlukan perjanjian rakan serumah secara bertulis yang menggariskan beberapa perkara seperti kekerapan anda bercadang untuk menjadi hos, cara anda memastikan tetamu mematuhi Peraturan Penginapan, dan sama ada anda akan berkongsi pendapatan.

    Jiran:

    Pertimbangkan sama ada anda harus memberitahu jiran tentang rancangan anda untuk menjadi hos, bersama rancangan anda untuk memastikan tetamu anda tidak mengganggu.

    Kediaman Bersubsidi:

    Sekiranya anda tinggal di perumahan awam atau bersubsidi mungkin ada peraturan khusus yang berkaitan dengan anda. Pengurus hartanah mungkin boleh menjawab soalan mengenai perkara ini.

    Umum Peraturan

    Apakah peraturan tempatan yang berkaitan dengan saya?

    Cukai:

    Pastikan anda meneliti syarat-syarat cukai tempatan atau lesen perniagaan yang mungkin terpakai. Ini boleh merangkumi cukai hotel/penghunian sementara, jualan, cukai perolehan lain seperti Cukai Tambah Nilai (VAT) atau Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST), atau cukai pendapatan.

    Permit atau Pendaftaran:

    Pastikan anda meneliti mana-mana peraturan tentang permit, zon, keselamatan, dan kesihatan yang mungkin dikenakan. Pihak berkuasa yang mengawal penggunaan dan pembangunan harta tanah di kawasan anda mungkin mempunyai maklumat berguna mengenai peraturan-peraturan tersebut.

    Kawalan Sewa/Penstabilan Sewa:

    Jika anda tinggal di kediaman terkawal atau distabilkan, mungkin ada peraturan khusus yang terpakai kepada anda. Hubungi Lembaga Sewaan tempatan untuk bertanya soalan mengenai topik ini.

    Insurans

    Apakah insurans yang saya perlu dapatkan untuk melindungi kediaman saya?

    Jaminan Hos:

    Airbnb menawarkan anda Jaminan Hos kami, tetapi harap maklum bahawa ini tidak menggantikan insurans pemilik rumah atau penyewa.

    Perlindungan Asas:

    Semak polisi penyewa atau pemilik rumah dengan syarikat insurans anda untuk memastikan anda mempunyai perlindungan yang mencukupi.

    Liabiliti:

    Pastikan anda mempunyai perlindungan liabiliti yang mencukupi serta perlindungan harta tanah.

    Untuk maklumat lanjut mengenai cara Airbnb berfungsi, lawati Soalan Lazim kami.

    * Harap maklum bahawa Airbnb tidak mempunyai kawalan terhadap tingkah laku Hos dan menafikan semua liabiliti. Kegagalan Hos untuk memenuhi tanggungjawab mereka boleh menyebabkan penggantungan aktiviti atau penyingkiran daripada laman web Airbnb.

    Adakah anda mendapat bantuan yang anda perlukan?