Cadangan akan ditunjukkan selepas menaip dalam input carian. Gunakan anak panah atas dan bawah untuk menyemak. Gunakan enter untuk memilih. Jika pemilihan adalah frasa, frasa itu akan dimasukkan ke carian. Jika cadangan adalah pautan, penyemak imbas akan menavigasi ke halaman tersebut.
Polisi komuniti • Hos penginapan

Polisi Pembatalan Hos untuk penginapan

Artikel ini telah diterjemahkan secara automatik.

Tarikh berkuatkuasa: 9 Oktober 2023

Walaupun pembatalan oleh hos jarang berlaku, dan sesetengah pembatalan di luar kawalan hos, pembatalan oleh hos boleh mengganggu rancangan tetamu dan menjejaskan keyakinan dalam komuniti kami. Atas sebab-sebab tersebut, jika hos membatalkan tempahan yang disahkan, atau jika hos didapati bertanggungjawab atas pembatalan di bawah Polisi ini, maka Airbnb boleh mengenakan yuran dan akibat lain. Yuran dan akibat lain yang ditetapkan dalam Polisi ini bertujuan untuk menunjukkan kos dan kesan lain daripada pembatalan ini kepada tetamu, komuniti hos yang lebih luas dan Airbnb. Kami akan mengetepikan yuran dan, dalam sesetengah kes, akibat lain, jika hos membatalkan tempahan disebabkan oleh Kejadian Gangguan Besar atau sebab tertentu yang sah di luar kawalan hos.

Yuran pembatalan

Jika hos membatalkan tempahan yang disahkan, atau jika hos didapati bertanggungjawab atas pembatalan di bawah Polisi ini, kami akan mengenakan yuran yang tertakluk kepada yuran pembatalan minimum sebanyak USD50. Yuran adalah berdasarkan jumlah tempahan dan apabila tempahan dibatalkan:

  • Jika tempahan dibatalkan 48 jam atau kurang sebelum daftar masuk, atau selepas daftar masuk, yuran ialah 50% daripada jumlah tempahan untuk malam yang tidak menginap
  • Jika tempahan dibatalkan pada bila-bila masa antara 48 jam dan 30 hari sebelum daftar masuk, yuran ialah 25% daripada jumlah tempahan
  • Jika tempahan dibatalkan lebih daripada 30 hari sebelum daftar masuk, yuran ialah 10% daripada amaun tempahan
  • Untuk tempahan selama 28 hari atau lebih, yuran pembatalan di atas akan dikira sebagai peratusan daripada bahagian tempahan yang tidak boleh dibayar balik pada masa pembatalan sehingga tempoh 30 hari selepas tarikh pembatalan - lebih daripada keseluruhan amaun tempahan

Apabila mengira yuran pembatalan, jumlah tempahan termasuk kadar asas, yuran pembersihan, dan sebarang yuran haiwan peliharaan, tetapi tidak termasuk cukai dan yuran tetamu. Jika yuran pembatalan yang dikira kurang daripada USD50, ia akan dilaraskan sehingga USD50.

Yuran pembatalan biasanya ditahan daripada pembayaran yang seterusnya kepada hos seperti yang diperuntukkan dalam Terma Perkhidmatan Bayaran. Selain daripada yuran dan akibat yang ditetapkan dalam polisi ini, hos yang membatalkan tempahan, atau didapati bertanggungjawab untuk pembatalan, tidak akan menerima pembayaran untuk tempahan yang dibatalkan, atau, jika pembayaran telah dibuat, maka jumlah pembayaran tersebut akan ditahan daripada pembayaran seterusnya.

Situasi di mana yuran boleh diketepikan

Kami akan mengetepikan yuran yang dinyatakan dalam Polisi ini dalam situasi yang sesuai, contohnya jika hos membatalkan tempahan disebabkan oleh Kejadian Gangguan Besar atau sebab tertentu yang sah di luar kawalan hos. Hos yang percaya bahawa salah satu situasi ini terpakai akan diperlukan untuk memberikan dokumentasi atau sokongan lain. Kami akan menentukan sama ada untuk mengetepikan sebarang yuran dan akibat lain selepas menilai bukti yang tersedia.

Sekiranya yuran diketepikan, akibat lain mungkin masih terpakai, seperti menyekat kalendar Penyenaraian.

Tidak kira sama ada kami mengetepikan sebarang yuran atau akibat lain, hos tidak akan menerima pembayaran untuk tempahan yang dibatalkan.

Akibat lain

Sebagai tambahan kepada yuran pembatalan, akibat lain mungkin dikenakan, seperti menghalang hos daripada menerima tempahan lain untuk Penyenaraian pada tarikh yang terjejas dengan menyekat kalendar Penyenaraian.

Hos yang membatalkan tempahan yang disahkan tanpa sebab yang sah boleh mengalami akibat lain, seperti yang dijelaskan dalam Terma Perkhidmatan kami dan peraturan asas untuk hos. Contohnya, penyenaraian atau akaun hos mungkin digantung atau dibuang, dan mungkin kehilangan status Superhost mereka.

Bila hos didapati bertanggungjawab atas pembatalan

Hos mungkin bertanggungjawab atas pembatalan apabila ia berlaku disebabkan oleh keadaan dalam Penyenaraian yang sangat berbeza daripada keterangan Penyenaraian semasa tempahan. Dalam kes ini, hos akan tertakluk pada yuran dan akibat lain yang dinyatakan dalam Polisi ini, tanpa mengira siapa yang memulakan pembatalan. Contohnya mungkin termasuk: Menempah dua kali Penyenaraian, menggantikan penginapan lain dengan Penyenaraian yang ditempah oleh tetamu, atau ketidaktepatan penyenaraian kasar yang secara material mengganggu penginapan tetamu, seperti mengiklankan kolam renang apabila tiada kolam renang tersedia untuk digunakan oleh tetamu.

Perkara lain yang perlu dipertimbangkan

Jika hos tidak dapat memenuhi tempahan-tanpa mengira sebabnya-ia bertanggungjawab untuk membatalkan tempahan dalam masa yang sewajarnya untuk memberi masa kepada tetamu mereka meminda rancangan mereka. Hos tidak boleh menggalakkan tetamu untuk membatalkan tempahan.

Menyediakan kenyataan atau bahan palsu yang berkaitan dengan Polisi ini melanggar Terma Perkhidmatan kami dan boleh mengakibatkan penamatan akaun dan akibat lain.

Polisi ini terpakai kepada pembatalan yang berlaku pada atau selepas tarikh berkuat kuasa. Sebarang hak yang tetamu atau hos mungkin ada untuk memulakan tindakan undang-undang masih tidak terjejas. Sebarang perubahan kepada Polisi ini akan dibuat mengikut Terma Perkhidmatan kami. Polisi ini terpakai kepada penginapan, tetapi tidak terpakai kepada tempahan pengalaman.

Adakah artikel ini membantu?

Artikel berkaitan

  • Cara • Hos

    Membatalkan tempahan sebagai hos tanpa akibat buruk

    Jika hos mempunyai sebab yang sah, mereka boleh membatalkan tempahan tanpa dikenakan yuran pembatalan atau akibat lain kerana membatalkan tempahan.
  • Cara • Hos

    Batalkan tempahan sebagai hos

    Tetamu tidak sabar untuk menikmati penginapan, perkhidmatan dan pengalaman mereka, tetapi kami faham ada kalanya anda mungkin perlu membatalkan tempahan
  • Polisi komuniti

    Polisi Kejadian Gangguan Besar

    Dapatkan butiran tentang cara pembatalan ditangani apabila kejadian yang tidak dijangka dan di luar kawalan anda timbul selepas membuat tempahan dan menyebabkan tempahan anda tidak dapat dilaksanakan atau menyalahi undang-undang.
Dapatkan bantuan dengan tempahan anda, akaun dan banyak lagi.
Log masuk atau daftar